Tietokoneharjoitus: Ruletti

Tässä tietokoneharjoituksessa vertaillaan kolmea rulettistrategiaa stokastisen simuloinnin avulla. Tietokoneharjoituksen tekemiseen suositellaan ilmaista R-ohjelmistoa, mutta muutakin ohjelmointialustaa saa käyttää (esim. Mathematica, Excel, C, Java). Tietokoneharjoituksessa alkuun pääsemistä ja R-ohjelmointikielen käyttöä harjoitellaan tilaisuudessa:


Jos et ole aiemmin ohjelmoinut tietokoneella, kannattaa ohjatussa tietokoneharjoituksessa ehdottomasti olla läsnä. Jos et pääse paikalle ohjattuun harjoitustilaisuuteen, yritä järjestää itsellesi työpari, joka pääsee.


Kirjoita tekemiesi havaintojen pohjalta lyhyt kirjallinen raportti (max 4 sivua + liitteet).


Raportin tulee sisältää:

1 Pienille luvuille panostaminen


Valtteri menee 300 EUR taskussaan kasinolle ja pelaa euron panoksella pientä lukua: Huolimatta pelin kulusta, Valtteri on päättänyt pelata 300 kierrosta.

Yksittäisen otospolun simuloiminen ja piirtäminen

Esimerkki: ruletti-polku.R

Todennäköisyyksien arvointi usean otospolun avulla

Esimerkki: ruletti-jakauma.R


2 Yhdelle luvulle panostaminen


Nico menee 300 EUR taskussaan kasinolle ja pelaa euron panoksella lukua 28:

Huolimatta pelin kulusta, Nico on päättänyt pelata 300 kierrosta. Analysoi pelin kulkua vastaamalla samoihin kysymyksiin kuin yllä Valtterin tapauksessa.


3 All in


Kimi menee 300 EUR taskussaan kasinolle ja pelaa 300 euron panoksella lukua 17. Huolimatta pelin kulusta, Kimi on päättänyt pelata täsmälleen yhden kierroksen. Analysoi pelin kulkua vastaamalla samoihin kysymyksiin kuin yllä Valtterin tapauksessa. Otospolkua ajan funktiona ei tässä tapauksessa tarvitse piirtää.


4 Pelistrategioiden vertailu


Vertaile omin sanoin Valtterin, Nicon ja Kimin pelistrategioita. Mikä on mielestäsi paras? Perustele vastauksesi.